Міжнародна реєстрація торговельної марки
7 Листопада 2023Плануєте реалізовувати свій товар чи послугу не тільки в Україні, а й з кордоном? Час подумати про міжнародну реєстрацію торговельної марки.
Свідоцтво на знак для товарів і послуг в Україні дає власнику права та охоронний статус тільки в межах нашої країни, а цього може бути недостатньо для масштабування вашого бізнесу в майбутньому.
Для торгівлі або надання послуг в одній або декількох країнах слід:
- подати заявку на реєстрацію до відомства держави, в якій плануєте реалізовувати/надавати продукцію/послугу АБО
- зареєструвати знак згідно з Мадридською угодою про міжнародну реєстрацію знаків або Протоколом до неї.
Про переваги, які дає міжнародна реєстрація ТМ, ми говоримо з атестованим судовим експертом, керівником практики інтелектуальної власності GlobalExpertUA Наталією Бегуш.
Перед тим, як відповідати на ваші запитання, я хотіла б поділитися гарною новиною для нашої команди.
Нещодавно ми отримали звістку про успішну реєстрацію міжнародної торговельної марки для наших клієнтів.
Подавали заявку на ТМ за Мадридською системою міжнародної реєстрації знаків. Клієнти були зацікавлені в розширенні бізнесу на ринку Європейських країн та інших держав, включаючи й США, оскільки вони реалізують свою продукцію в різних частинах світу.
Процес реєстрації ТМ здається нескладним, однак важлива правильна підготовка заявочних матеріалів та ретельне вивчення вимог і процедур реєстрації ТМ в кожній окремій юрисдикції.
У США ми успішно подолали попередню відмову в реєстрації ТМ і, відповідно, отримали позитивне рішення про реєстрації міжнародної торговельної марки в усіх країнах, де наші клієнти ведуть та планують вести свій бізнес.
Цей крок є дуже важливим для їхнього бізнесу та інтелектуальної власності, оскільки він дозволяє реалізовувати продукт під захищеною торговельною маркою. Міжнародна реєстрація ТМ відкриває нові можливості для розвитку на глобальному ринку та зміцнює їх позицію серед конкурентів.
Отже, які переваги отримує бізнес від міжнародної реєстрації торговельної марки?
1.Мультизахист або глобальний захист означає, що міжнародна реєстрація ТМ дозволяє власникам бізнесу захищати свою ТМ не в одній країні, а в декількох країнах одночасно, якщо, звісно, власник бізнесу обирає саме міжнародну охорону в кількох країнах. Ця можливість особливо важлива для тих копаній, які розширюють свою діяльність за кордоном або вже працюють на міжнародному ринку.
Тим, хто вже веде бізнес за межами власної країни, повинні звернути особливу увагу на охорону своїх прав на ТМ.
2.Міжнародний імідж та інвестиційна привабливість. Міжнародна реєстрація ТМ сприяє збільшенню вартості бренду. Така ТМ значно підвищує привабливість для потенційних бізнес-партнерів, тобто стає ключем до залучення інвесторів, а також приваблює клієнтів та партнерів.
Важливо зазначити, що ця можливість відкриває потенціал для міжнародного розширення вашої діяльності, і, як результат, рівень визнання та довіри до бренду росте!
3.Франчайзинг чи ліцензування. Міжнародна реєстрація ТМ спрощує організацію процесу надання дозволів для використання іншими суб’єктами господарювання. Загалом, потрібно зазначити, що охоронні документи на торговельну марку спрощують процес представлення свого бізнесу в різних виставках, конференціях, показах і т.д.
Ви позиціонуєте себе як бізнес серйозного рівня, коли активно забезпечуєте захист своєї інтелектуальної власності на території різних країн!
4.Зменшення ризику конфліктів. Міжнародна реєстрація ТМ допомагає уникнути спорів з іншими компаніями в майбутньому. Активне ведення бізнесу та зареєстрована ТМ, підвищує ймовірність того, що конкуренти та схожі компанії вже знають про неї. Захист ТМ робить її менш вразливою до підробок та незаконного використання іншими компаніями. Відповідно, реєстрація допомагає уникнути ненавмисних порушень торговельної марки.
Охоронні документи на вашу торговельну марку дають можливість вибрати, як правило, менш витратний та швидший спосіб вирішення спору шляхом претензійного порядку. Зрозуміло, що все залежить від конкретних обставин, але без документів на ТМ вам було б набагато складніше та дорожче вирішити конфлікт або може зробити це неможливим.
5.Захист прав.
Міжнародна реєстрація торговельної марки дає вам юридичний захист від копіювання, від підробок, від незаконного використання її в різних країнах.
Існують такі спори, коли судовий порядок може бути єдиним способом досягнути справедливості та захистити свої права на ТМ. Звертаю вашу увагу, що саме належні охоронні документи створюють юридичний фундамент для вирішення судових суперечок та захисту прав власника ТМ (без них може бути неможливим довести свою правоту).
Як підсумок, згадані вигоди роблять міжнародну реєстрацію торговельних марок важливою частиною стратегії інтелектуальної власності для багатьох бізнесів, особливо для тих, які планують розвиватися на міжнародному рівні.
Який термін дії міжнародної ТМ та наскільки вартісною може бути ця процедура для бізнесу?
Термін дії Міжнародної торговельної марки становить 10 років від дати реєстрації заявки в конкретній країні, в яку ви подали на реєстрацію. Важливо зазначити, що власник бізнесу має можливість продовжувати реєстрацію на кожні 10 років (цю дію можна повторювати необмежену кількість разів) за умови сплати відповідних зборів.
Вартість реєстрації міжнародної ТМ залежить від кількох факторів.
По-перше, потрібно визначити ринки, на яких ви будете реалізовувати свої товари або надавати послуги. Ви можете отримати охорону на ТМ в одній країні чи в декількох країнах одночасно (у такому випадку зручно обрати Мадридську систему міжнародної реєстрації знаків).
По-друге, вартість залежить від кількості класів Міжнародної класифікації товарів і послуг для реєстрації знаків (34-и класи – для товарів і з 35-го по 45-ий класи – для послуг, які поділені за схожістю функцій та характеристик). Одним із ключових етапів у реєстрації ТМ є правильний вибір класів, які визначаються відповідно до вашої діяльності: ви виробляєте товари або надаєте послуги (чи плануєте виробляти товари чи надавати послуги).
По-третє, присутність кольору в вашій торгівельній марці.
По-четверте, кількість країн, в яких буде заявлена охорона, також в певних країнах передбачаються додаткові збори.
Ви можете навіть самостійно розрахувати вартість міжнародної реєстрації ТМ, використовуючи калькулятор для розрахунку офіційних зборів Всесвітньої організації інтелектуальної власності. Однак, якщо це складно для вас – ви завжди можете звернутися до нас, і ми допоможемо з цим питанням.
Теж повідомляємо, що українські малі та середні компанії мають можливість скористатися фінансуванням, наданим через програму «The Ideas Powered for business SME Fund» за ініціативою Європейського відомства з інтелектуальної власності (EUIPO). Програмою передбачено повернення 75% вартості, яку вони сплатили за реєстрацію ТМ Європейського Союзу. Звісно існують певні умови та обставини участі в програмі, проте це дуже приваблива пропозиція. Термін дії програми закінчується 8 грудня цього року, але ми сподіваємося на можливість подовження її дії.
Кому варто здійснити таку реєстрацію? Який це може бути вид бізнесу? Кому б ви радили це зробити?
Моя відповідь на це питання буде досить банальною!
Я рекомендую всім, хто планує вести бізнес за кордоном і масштабувати його, незалежно від виду діяльності, обов’язково реєструвати торговельну марку!
А тим, хто вже веде свою господарську діяльність за межами України, варто було б поміркувати над цим ще вчора. Задумайтеся про те, що хтось вже може порушувати ваші права, і ви, своєю ТМ, теж можете порушувати права інших.
З огляду на стрімкий розвиток бізнесу в галузі ІТ, особливо у випадку популярності їх мобільних додатків, програм, ігор та інших продуктів, важливо цьому сектору також швидко реагувати й на забезпечення охорони своєї інтелектуальної власності.
Спостерігаємо тенденцію, що багато українських компаній намагаються активно розширюватися на міжнародний ринок та виявляють інтерес до ринків інших країн.
Отже, у сучасних умовах, реєстрація торговельної марки є надважливою для всіх видів бізнесу.
Чи багато ТМ в Україні подаються на міжнародну реєстрацію?
Не вигадуватиму неіснуючі цифри, наведу інформацію Національного органу інтелектуальної власності (НОІВ) з Річного звіту за 2022 рік*.
За даними НОІВ в 2022 році кількість заявок, поданих за Мадридською системою, склала – 6919. Це досить гарна цифра, звісно вона менша, ніж у 2021 році, коли було подано 8121 заявок, утім торішній показник не набагато менший.
При цьому зазначу, що заявки на ТМ за загальнонаціональною процедурою, на жаль, зменшились, за даними 2022 року – 16 095 заявок, тоді як в 2021 році таких заявок було – 31 351.
*За даними Річного звіту за 2022 рік Національного органу інтелектуальної власності https://ukrpatent.org/uk/articles/UKRNOIVI-statistics
Варто відзначити, що міжнародна реєстрація торговельних марок залишається популярною. Це свідчить про те, що український бізнес, незважаючи на складні умови, бажає розширювати свою діяльність та виходити на міжнародний ринок.
Як краще реєструвати міжнародну торговельну марку?
Усе залежить від ваших планів щодо розвитку бізнесу та ринків, де буде реалізовуватися продукція чи надаватимуться послуги. Це буде одна держава чи кілька, або навіть територія Європейського Союзу. Вибір способу реєстрації ТМ залежить від ринків збуту ваших товарів і послуг. Отже, важливо ретельно розглянути варіанти та обрати найзручніший і найбільш вигідний шлях реєстрації ТМ.
Якщо ви плануєте вести бізнес тільки в одній конкретній країні, то найбільш вигідним для вас може бути подання заявки на реєстрацію торгової марки безпосередньо до цієї країни. Однак, якщо ви ще не визначилися з місцем розвитку бізнесу або плануєте працювати на різних ринках різних країн, то Мадридська система може бути дуже зручним варіантом. За допомогою неї ви можете подати одну заявку, яка охопить декілька країн одразу (обираючи цей спосіб, пам’ятайте про обов’язкову умову – потрібна базова заявка чи реєстрація ТМ в Україні). Також майте на увазі, якщо ви отримаєте відмову в реєстрації ТМ хоча б в одній країні ЄС, це призведе до відмови в інших країнах ЄС. З огляду на цей момент, важливо не пропускати вагомий етап перед реєстрацією міжнародної торговельної марки, а саме попередню перевірку ТМ в базах даних, щоб переконатися, що ваша ТМ не схожа на інші вже зареєстровані. Цей крок мінімізує ризики відмови в реєстрації торговельної марки.
Отже, у залежності від ринків, які вас цікавлять, потрібно й обирати найефективніший спосіб реєстрації ТМ. Важливо ретельно обдумати цей вибір, оцінити ризики та переваги різних варіантів реєстрації та визначити, який підходить саме для вашого бізнесу!
Якщо у вас виникають питання та потреба в рекомендаціях щодо вибору найбільш ефективного способу реєстрації міжнародної торговельної марки, ви завжди можете звернутися до нас. Ми готові надати поради та рекомендації щодо вибору оптимального рішення, з урахуванням можливості зекономити кошти та досягти максимальних результатів для вашого бізнесу.
Більше про послуги GlobalExpertUA
Також ви можете знайти контакти Наталії Бегуш за посиланням